SupportsenterForsidenKundewebMailadmin
Language
 
Home>Knowledge Base>Epost>Konfigurering av SMTP-server -
User Login
Username
Password
 
 Login
Information
Article ID35
Created On10/7/2008
Modified1/31/2013
Share With Others

Konfigurering av SMTP-server -

Flere Internettleverandører har innført sperring av port 25 for eksterne epostservere, som en del av Internettbransjens forsøk på å stoppe spam som sendes ut.

Får du din internettoppkobling levert av Chello, Nextgentel, TDC Song, UPC,Get, Tele2, Telenor, Netcom eller Canal Digital, og ikke får SENDT epost, må du gjøre en av følgende endringer:

1) Benytt port 587 for utgående epostserver i dine kontoinntillinger. (ved bruk av mail.dittdomenenavn.no som utgående server). Se instruksjoner nedenfor.

2) Du kan bruke en alternativ epostserver for sending av epost.
(Eksempelvis smtp.online.no som Telenor-kunde). Vi har en stor oversikt over de forskjellige epostserverne du kan benytte. Dersom din leverandør ikke er oppført i oversikten, må du selv ta kontakt med dem for å få informasjon om hvilket alternativ du kan bruke som utgående epostserver, 

Er du kunde av Telenor/Canal Digital, kan du bruke smtp.online.no som utgående epostserver på standardport 25. Men dette forutsetter at du er koblet til et nettverk med Telenor-abonnement. Dersom du tar med deg din PC til et annet nettverk, eksempelvis Tele2, må du bytte utgående epostserver til Tele2 sin SMTP-server.

Som Telenor-/CanalDigital-kunde kan du også bruke mail.ditt-eget-domenenavn.no som utgående epostserver, da med port 587 på utgående server.

Mer informasjon fra Canal Digital
Mer informasjon fra Telenor

Her er noen instruksjoner for hvordan du endrer din SMTP-server (utgående server) i Outlook, til port 587:

1) Velg "Verktøy" (Tools) på menyen.
2) Velg "Epostkontoer" (Email accounts) eller "Kontoer" (Accounts).
3) Dersom du får valget: klikk "Vis eller endre eksisterende konto" (View or change existing account) og klikk NESTE.
4) Markér din konto på kontolisten og klikk "Endre" (Change) eller "Egenskaper" (Properties).
5) Dersom du får valget: Klikk på flippen "Servere" (Servers).
6) Sjekk at din utgående epostserver er mail.ditt-eget-domenenavn.no (Outgoing server SMTP). Sett portnummer 587 under "Flere innstillinger" (More settings) -> "Avansert" (Advanced).


Mer informasjon fra Canal Digital
Mer informasjon fra Telenor